maandag 24 maart 2014



                      Gewoon een paar mooie uitspraken die wellicht tot gedachten aanzetten.......?




   
Rodin de Denker





'Wie klaagt over zijn geringe kansen vergeet
 dat kleine deuren toegang geven tot grote kamers'


'Mijn oriëntatie is naar wat komen gaat en niet naar wat is geweest'


"Waar je ook gaat, neem je eigen stilte met je mee"


'The soul vanishes into the shape of things"


'Alles verandert, niets vergaat'  Ovidius.


"Wat voorbij is moet je laten gaan"


'Steeds weer zoeken mijn voeten de aarde
Adem verbindt mij met al wat leeft
Mijn ogen zien: het regent licht
Mijn oren geloven blind wat zij horen:
achter mij fluisteren zacht de duizenden
uit wier liefde ik werd geboren
Voor mij wacht het land van belofte
mijn stok weet de weg
Zo reist mijn ziel door de tijd
zo trekt de geest door de stof.
Ik doe niet fout of goed
ik ga maar en groet.
Hein Stufkens


'Als wild gras in de bergen
groeit de liefde.
hoger en hoger gaat zij
wie zal haar kennen?

in de rimpels van de huis
leeft de liefde
diep en verborgen is zij
wie zal haar kennen?

uit de poorten van de ziel
spreekt de liefde
licht en vrij gaat zij
en laat zich kennen.

( Vrij vertaald naar Japans gedicht uit 9e eeuw


"Tussen vriendschap 
en een roosje
is een heel groot onderscheid
Rozen bloeien slechts een poosje
maar vriendschap duurt een eeuwigheid'



"Je kunt de golven van de zee niet tegenhouden
maar wel op leren surfen'



"De geest kan naar duizend kanten afdwalen
Maar op dit mooie pad loop ik in vrede
met elke stap waait een milde bries
Met elke stap bloeit een bloem"



Drie monniken gingen jaren mediteren
in afzondering en absolute stilte.
na een jaar zei de eerste monnik:
'ik vind het hier een beetje koud.'
een jaar later antwoordde de tweede monnik:
'je kan dekens vinden in die kist
een stukje verderop.'
een jaar later zei de derde monnik:
'als jullie hier zo blijven discussiëren,
dan ben ik hier weg.'

( Vipassnanaverhaaltje)

 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten